Przejdź do treści

Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza

Anna Bednarska

Doktor sztuki, dyrygentka, pedagożka, śpiewaczka. Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina (klasa prof. B. Goli) oraz Musikhochschule Lübeck (klasa śpiewu solowego prof. U. Niss). W Niemczech poznała metody nauczania pochodzące ze słynnej niemieckiej szkoły wokalnej Martienssen-Lohmann. Działalność artystyczną rozpoczęła już w trakcie studiów, koncertując z orkiestrą Filharmonii Narodowej, Kristiansand Kammerorkester, Sinfonią Varsovia, Warsaw Chamber Orchestra, Concerto Avenna i Orkiestrą Mazowieckiego Teatru Muzycznego im. J. Kiepury. W swoim ma dorobku nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne.

W latach 2006-2012 pracowała jako chórmistrzyni w Mazowieckiem Teatrze Muzycznym ,,Operetka” im. J. Kiepury. W 2015 roku została dyrygentką i kierowniczką artystyczną chóru Alla Polacca przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej, z którym zdobyła w ciągu kilku lat najwyższe nagrody na chóralnych konkursach polskich i międzynarodowych: Grand Prix (Cantio Lodziensis,2016), Złoty Dyplom (Cracovia Cantans,2018), III miejsce (Llangollen International Musical Eisteddfod, 2019), I miejsce (Cantio Lodziensis, 2019), I miejsce (Syberiada,2019), I miejsce (33. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej im. ks. S. Ormińskiego w Rumi, 2021), I miejsce w kategorii Folk music (Grieg International Choir Festival w Bergen, 2022).

Jako dyrygentka przygotowuje koncerty chóralne i wokalno-instrumentalne i promuje muzykę polską w prestiżowych salach koncertowych w Polsce, Walii i Norwegii. Obecnie pełni funkcję asystentki na Wydziale Dyrygentury i Wokalistyki Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Wykłada metodologię prowadzenia zespołów wokalnych, śpiew solowy, emisję głosu i dyrygenturę. Przygotowała chór UMFC do wykonania koncertowego opery „Cavaleria Rusticana” P. Mascagniego pod dyr. M. Caldiego i „Stabat Mater” K. Szymanowskiego po dyr. A. Dumali.

Jej pasją jest praca z głosem, oddechem i ciałem. Kształciła swoje umiejętności w Middendorf Institute for Breathexperiencew Berlinie oraz podczas kursu terapii manualnej krtani według protokołu J. Liebermana „Osteopathic Management of Muscle Tension Dysphonia and Associated Symptoms’w Hamburgu. Uczestniczyła w kilkumiesięcznych warsztatach Breathing and The Voice(The Dimon Institute).

Współpracuje z działem Edukacji Teatru Wielkiego Opery Narodowej, prowadząc wykłady dla dzieci i młodzieży oraz Warsztaty Wokalne 25+ dla śpiewających amatorów. Przygotowała chóry do spektakli edukacyjnych „Rozterki miłosne według Krakowiaków i Górali” (2016), „Sen Nocy Letniej” (2017) i „I love Moniuszko” (2019). Jest autorką publikacji naukowych dotyczących kształcenia chóralnego.