Zwycięzcy XVII Międzynarodowego Festiwalu Chórów „Gaude Cantem” im. Kazimierza Fobera w Bielsku-Białej
Historia zespołu sięga 1991 roku, kiedy grupa młodych ludzi postanowiła założyć chór. Nazwali go prowokacyjnie i trochę z przekory Dysonans. Nazwa ta przetrwała do dziś i stanowi pewnego rodzaju motto zespołu, ponieważ „dysonans” to nie tylko określenie muzycznego zjawiska, ale również napięcie, energia potęgująca emocje. Od początku dyrygentką Chóru Kameralnego „Dysonans” jest Magdalena Wdowicka-Mackiewicz, pedagożka i dyrektorka Instytutu Dyrygentury Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Funkcję drugiej dyrygentki pełni Agata Domalewska.
Zespół działa przy Stowarzyszeniu Promocji Kultury „Cantamen”. Koncertuje w niemal wszystkich krajach Europy i bierze udział w prestiżowych międzynarodowych konkursach chóralnych. Do ich najnowszych osiągnięć należą:
- Grand Prix oraz nagroda specjalna za wykonanie utworu kompozytora polskiego na XVII Międzynarodowym Festiwalu Chórów „Gaude Cantem” im. Kazimierza Fobera w Bielsku-Białej (2022)
- I nagrody w kategoriach: muzyka sakralna, folklor oraz muzyka katalońska na XI Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym „Cançò mediterrània” Barcelona – Lloret de Mar (2022)
- I nagroda oraz nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu muzyki dawnej na XXI Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie (2022)
- I nagroda w kategorii barok, II nagroda w kategorii renesans oraz nagroda specjalna za program o najwyższych walorach artystycznych na 55. Concorso Internazionale di Canto Corale Seghizzi Gorizia (2016)
- udział w ścisłym finale organizowanego przez Petera Phillipsa, dyrektora The Tallis Scholars, London International A Cappella Choir Competition (2017).
W kwietniu 2018 roku chór odbył podróż do Ameryki Południowej, gdzie wziął udział w XII Festival Internacional de Música Renacentista y Barroca Americana „Misiones de Chiquitos” w Boliwii i jako jedyny zespół z Europy Środkowej wykonał utwory w językach rdzennych Indian. W 2019 roku chór uczestniczył w Międzynarodowym Kongresie Biblistów w Rzymie, gdzie zapewnił oprawę muzyczną podczas mszy świętej w Bazylice św. Piotra oraz zaśpiewał koncert w kościele św. Ignacego.
Najnowszym nagraniem zespołu jest wydana w 2021 roku płyta „Ring Christmas Bells”.
Repertuar konkursowy:
1. Cantate Domino – muz. Claudio Monteverdi, sł. Ps 98, 1-2
2. Zachodzi słoneczko z cyklu 10 Pieśni ludowych na tematy żołnierskie – muz. Witold Lutosławski, opr. Paweł Łukaszewski, mel. i sł. ludowe
3. Ave Maria – muz. Andrzej Koszewski, sł. Ł 1, 28 i Ł 1, 42
4. Only in sleep – muz. Ēriks Ešenvalds, sł. Sara Teasdale
5. Unicornis Captivatur – muz. Ola Gjeilo, sł. teksty średniowiecznych pieśni z manuskryptu benedyktynów – Codex Engelberg, wybór
6. The Conversion of Saul – muz. i sł. Z. Randall Stroope (tekst na podstawie Dz 9, 1-19)
Magdalena Wdowicka-Mackiewicz – dyrygentka
Absolwentka poznańskiej Akademii Muzycznej w klasie dyrygentury chóralnej prof. Stanisława Kulczyńskiego. Dwukrotna laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu (1992 – II nagroda, 1994 – I nagroda). Tytuł profesora sztuk muzycznych uzyskała w 2016 roku. W latach 2012-2020 pełniła funkcję kierowniczki Katedry Dyrygentury Chóralnej, a od października roku 2020 jest dyrektorką Instytutu Dyrygentury; w uczelni prowadzi klasę dyrygentury chóralnej.
Współpracowała z wieloma chórami i orkiestrami: Chórem Ogólnouczelnianym Akademii Muzycznej w Poznaniu, orkiestrą barokową Arte dei Suonatori, Orkiestrą Collegium F, Orkiestrą Reprezentacyjną Sił Powietrznych, z którymi przygotowywała dzieła wokalno-instrumentalne m.in.: J.S. Bacha, W.A. Mozarta, C. Orffa, A. Pärta.
Magdalena Wdowicka-Mackiewicz specjalizuje się w wykonawstwie muzyki renesansu i baroku. Uczestniczy jako wykładowczyni w konferencjach i sesjach naukowych, jest jurorką na konkursach chóralnych (m.in. Concorso Internationale di Canto Corale w Gorycji), prowadzi warsztaty chóralne. Jest członkinią European Choral Association „Europa Cantat”.
Działalność artystyczna Magdaleny Wdowickiej-Mackiewicz jest związana przede wszystkim z Chórem Kameralnym „Dysonans”, którego dyrygentką jest od 1991 roku. Z zespołem zdobyła wiele znaczących nagród na prestiżowych konkursach chóralnych w Polsce i Europie.
Od 2018 roku zajmuje się również wykonawstwem muzyki barokowej pochodzącej z Ameryki Południowej, odkrywanej i rekonstruowanej przez ks. prof. dra hab. Piotra Nawrota. Owocem tej współpracy była podróż do Ameryki Południowej i udział w XII Festival Internacional de Música Renacentista y Barroca Americana „Misiones de Chiquitos” w Boliwii.
Za swoją działalność Magdalena Wdowicka-Mackiewicz została odznaczona Brązowym Krzyżem Zasługi (2007), Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2013) oraz Medalem Srebrnym za Długoletnia Służbę (2017).